Szállító számla nyilvántartás és engedélyezés
Kicsit messzebről kezdeném, a "hogyan" helyett a "miért"-re koncentrálva elsőként.
A rendszer bevezetések során elhangzik a bűvös kérdés a részünkről: "Akarják-e részletesen nyilvántartani a szállító számlákat?" Pár éve a cégek nagy része erre a kérdésre határozott nemmel felelt: "Ott van a könyvelő, hadd bíbelődjön Ő a számlákkal". Az utóbbi években megfordult a trend: egyre gyakrabban keresnek meg bennünket olyan cégek, ahol elsődleges cél egy korrekt szállítói szerződés nyilvántartás és egy erre épülő szállító számla nyilvántartás.
Miért?
Miért érdemes részletesen nyilvántartani a szállító számlákat:
- Mert naprakészen áttekinthető a teljes szállító számla állomány. A könyvelőtől mindig csak jelentős késéssel érkeznek az információk a havi zárás során.
- Mert láthatóvá válnak a lejáró vagy lejárt szállítói számlák.
- Mert tárolható a számlák elektronikus képe (PDF állományok). Sőt: elektronikus számla esetében a számlát befogadó köteles a számla archiválására. Egy korrekt nyilvántartással ez a kötelezettség szintén teljesül.
- Mert beléphet a számla engedélyezés: az illetékes vezető a kifizetés előtt ellenőrizheti és elektronikusan jóváhagyhatja a szállító számlát.
- Mert egy nem túl bonyolult költséghely, költségnem szemlélettel korrekt és informatív vezetői riportok nyerhetőek ki a rendszerből a szállítók vonatkozásában.
Hogyan?
Az eFOKI-ban lehetőség van a szállító számlák teljeskörű rögzítésére. Ez 4 különböző módon tehető meg:
-
- teljesen manuálisan: csak kifejezetten mazochisták részére javasoljuk,
- szállítói szerződésre hivatkozva: ez már sokkal jobb. Kiválasztva az érintett szerződést a rendszer automatikusan kitölti a számla adatokat. Könnyebb, gyorsabb és az első szintű számla kontroll is azonnal megvan,
- korábbi szállító számla másolásával: kiválasztom a szállítónak egy korábbi, hasonló tartalmú, már rögzített számláját és ezt megmásolom, majd módosítom a változásokat,
- NAV online bekérdezéssel: 2020.07.01. óta a NAV-nál lekérdezhetőek a felénk kiállított számlák. Ezek egy kattintással kiválaszthatóak és már készen is van a rögzítés. Sohasem volt még ez ilyen egyszerű. Sajnos a szkennelést és csatolást ezzel sem ússzuk meg, de ezzel együtt is rengeteg idő spórolható meg ezzel a módszerrel. Hogyan néz ki mindez a gyakorlatban?
Az eFOKI-ban lehetséges törzsadat-szinten előre meghatározni szállító számla kategóriánként azt, hogy mekkora értékhatár felett és ki végezze a számla ellenőrzését és a kifizetés engedélyezését. A számla rögzítését követően az engedélyező egy automatikus email értesítést kap. Az ebben lévő linkre kattintva belép az engedélyezési felületre. Minden információt lát a számláról (természetesen a csatolást is) és el tudja végezni a számla ellenőrzését.
Partnereink mondták

