Elektronikus tértivevény

Összefoglalás

elektronikus feladojegyzek2020-ban a Magyar Posta kivezeti a belföldi papíralapú tértivevénnyel történő feladás lehetőségét és azon feladók számára, akik nem képesek elektronikus csatornán fogadni a kézbesítés után visszatérő információkat, a papíralapú hiteles kézbesítési igazolást kizárólag plusz díj megfizetése ellenében biztosítja. Az elektronikus kézbesítési igazolás szolgáltatás hivatott kiváltani a belföldi papír alapú tértivevényt, mellyel a kézbesítés sikerességét vagy sikerteleségét igazolhatjuk. A szolgáltatás igénybevételének feltétele a v8.2. elektronikus feladójegyzék használata, a Magyar Posta az elektronikus feladójegyzékből értesül arról, hogy a tértivevényes küldemény kézbesítését követően a feladó elektronikus csatornán (SFTP, e-mail, hivatali kapu) kéri vissza a kézbesítési információt.

Az eFOKI rendszerben az elektronikus feladójegyzék módosítására a feladójegyzék 2019 július 1-től bevezetett technikai követelmények megváltozása miatt kerül sor.  Az elektronikus tértivevény egy új funkció, amely rendszeres időközönként ellenőrzi a Magyar Posta vagy a Hivatali kapu által biztosított tárhelyeket, illetve az elektronikus tértivevények visszaérkezéséről azonnal jelez a felhasználóknak és a rendszerben az érintett kimenő iktatáshoz automatikusan csatolva rögzíti is azt. (kép forrása: posta.hu)

Változások a postai küldemények kezelésében

A küldemény borítékolása után nem kell (nem szabad) tértivevényt nyomtatni vagy kitölteni és azt felragasztani a küldeményre. Elég a borítékon az arra rendszeresített sárga színű jelző alkalmazásával jelölni, hogy a küldemény tértivevényes, illetve a tértivevény információkat az elektronikus feladójegyzék állományban kell átadni a küldemény jellemzői között. Hivatalos irat esetén az értesítő számát a borítékon kell feltüntetni.
A kézbesítéskor a kézbesítő kolléga PDA-n veszi fel a jogosult átvevő aláírását. A kézbesítés sikeressége, illetve a sikertelensége, illetve annak oka a posta.hu-n a nyomkövetés menüpontban 20 percen belül elérhető, a kézbesítési igazolás – a megjelölt elektronikus csatornán – 24 órán belül a feladó rendelkezésére áll.
A Magyar Posta által generált pdf formátumú tértivevény elektronikus időbélyegzővel hitelesített. A pdf állomány tartalmaz egy xml állományt is melyben a pdf adattartalma található meg feldolgozható formában.
A hitelesített pdf (kézbesítési igazolás) teljes mértékben megfelel a vonatkozó jogszabályoknak és alkalmas peres eljárás esetén a küldemény sikeres vagy sikertelen kézbesítésének az igazolására.
Az így elkészült kézbesítési igazolást a Magyar Posta SFTP tárhelyen, hivatali kapun keresztül letölthetővé teszi vagy egy emailt generál és küld a feladónak a pdf állomány letöltési linkjével. A választott visszaküldési módot az elektronikus feladójegyzékben lehet megadni.
2019. december 31.-ig a Magyar Posta ingyenesen visszaküldi a kinyomtatott és a küldeményre felragasztott hagyományos belföldi tértivevényt a feladónak. 2020. január 1.-től belföldi viszonylatban megszűnik a hagyományos papír alapú tértivevény (zöld-fehér illetve hivatalos irat) és csak a Magyar Posta által generált pdf fájlt lesz lehetőség papíron igényelni, melynek költségvonzata lesz.

Változások az eFOKI használatában

Az alábbi lépések használatával lehetséges az eFOKI-ban a postázás abban az esetben, amennyiben az elektronikus tértivevény szolgáltatást teljeskörűen igénybe kívánja venni:
szerződéskötés a Magyar Postával: ennek során jelezni szükséges, hogy SFTP kapcsolat használatával kívánja feladni az elektronikus postajegyzéket ill. megkapni a visszaérkező elektronikus tértivevényeket,
SFTP kapcsolat adatainak rögzítése az eFOKI-ban: a Törzsadatok – Adminisztrációs törzsadatok - Cég adatok képernyőn kialakításra kerül egy új Fül „Posta SFTP adatok” néven, itt lehetséges ezeket az adatokat rögzíteni,
már meglévő Postázás folyamat használata: a korábban megszokott módon lehetséges összeállítani a postajegyzéken szerepeltetni kívánt küldeményeket, generálni és rögzíteni a küldemény azonosítókat (ragszámok), rögzíteni a küldemények súlyát, amelyből automatikusan megtörténik a postai díj kalkulációja,
elektronikus tértivevény létrehozása és feladása a Magyar Posta felé: korábban papír alapú nyomtatási kimenetet használtunk, az új működésben az eFOKI egy un. XML állományt generál (elektronikus feladójegyzék), majd ezt automatikusan továbbítja a Magyar Posta felé,
vonalkód nyomtatás: a küldeményekre felragasztásra kerülő vonalkódokat a rendszer kinyomtatja a vonalkód nyomtatóra (a vonalkód a küldemény azonosítókat tartalmazza a Magyar Posta által előírt vonalkód formájában),
postázás: a küldeményeket természetesen továbbra is el kell vinni a postára. A feladás során jelezni szükséges, hogy elektronikus feladójegyzéket küldtünk be,
tértivevények visszaérkezése és feldolgozása: a Magyar Posta a küldemény átvétellel kapcsolatos információkat automatikusan továbbítja a Magyar Postánál lévő SFTP tárhelyünkre. Az eFOKI kialakításra kerülő szolgáltatása óránként ellenőrzi a tárhely tartalmát. Amennyiben oda küldemény érkezik, azt automatikusan feldolgozza: a tértivevény PDF-ben lévő elektronikus „képét” csatolja az érintett eFOKI iktatáshoz ill. bejegyzi a rendszerbe az átvétellel vagy „át nem vétellel” kapcsolatos információkat. Minden feldolgozás során az érintett felhasználókat értesíti a tértivevény információk visszaérkezéséről, ebben az értesítésben szerepelnek az érintett iktatások adatai is, hasonlóan az iktatási értesítőhöz és az emailből az iktatások közvetlenül megnyithatók.

További információk, linkek

Magyar Posta Zrt. - Elektronikus feladójegyzék információk

Magyar Posta Zrt. - WEBEFJ alkalmazás

Magyar Posta Zrt. - E-tértivevény szolgáltatás


Kulcsszavak: elektronikus postajegyzék, elektronikus tértivevény, e-tértivevény, elektronikus kézbesítési igazolás, postázó szoftver, iratkezelő szoftver
  • All
  • Egyszerűbb Adminisztráció
  • Elektronikus ügyintézés
  • Fizetésképtelenség
  • GDPR
  • Postázás
  • Rólunk
load more hold SHIFT key to load all load all